הפרעת קשב וריכוז אצל ילדים- האם יש טיפול נוסף מלבד טיפול תרופתי?

September 11 2023spiderus_admin

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה שלא מעט ילדים סובלים ממנה. מדובר על הפרעה אשר באה לידי ביטוי במגוון התנהגויות שליליות כגון: חוסר סבלנות של הילד, קושי להתרכז בשיעורים בכיתה, בביצוע משימות שונות, אימפולסיביות, תזזיתיות ועוד.

לא פעם יחד אשר סובל מהפרעת קשב וריכוז יסבול גם מקשיים לימודיים וגם מקשיים חברתיים. על אף שהטיפול הסטנדרטי המוצע עבור הפרעות קשב וריכוז הוא טיפול תרופתי, הרי שכיום ניתן לבחור גם בטיפולים אחרים שיכולים לסייע לא פחות מהטיפול התרופתי ולעיתים אפילו יותר שכן, בעוד שלתרופות יש תופעות לוואי, הטיפולים הללו טבעיים לחלוטין.

האם כדאי לבחור בטיפול תרופתי להפרעת קשב וריכוז?

על אף שלרוב הטיפול התרופתי עבור הפרעת קשב וריכוז ימצא כטיפול יעיל, הרי שאם אפשר למצוא אלטרנטיבה טבעית לטיפול המדובר, לרוב זה עדיף וזאת בשל כמה סיבות: ראשית כל, התרופות אשר מוצעות להפרעת קשב וריכוז פועלות על מערכת העצבים והמטרה שלהן היא להשפיע על הסימפטומים של הבעיה ולא בשורשה.

לעיתים קרובות טיפול תרופתי יוצר תלות. התמכרות לחומרים אשר הילד לוקח על בסיס קבוע לאורך זמן ממושך, איננה דבר טוב.

לעיתים קרובות ילדים אשר נוטלים את התרופות הללו סובלים מתופעות לוואי שונות. לעיתים הילד יהיה כבוי בפרק הזמן שבו התרופה משפיעה עליו, לעיתים הוא יסבול מחוסר תאבון, עייפות, בחילה ועוד.

חשוב לדעת כי טיפול CBT לילדים בחיפה או סוגים אחרים של טיפול, יכולים לסייע לילד להתמודד עם ההפרעה ולמנוע ממנו ליטול את התרופות המדוברות.

איזה טיפולים מומלצים להפרעת קשב וריכוז?

ישנם כמה טיפולים המומלצים עבור ילדים או בני נוער הסובלים מהפרעת קשב וריכוז. בין הטיפולים ניתן למצוא: טיפול CBT שהוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי אשר עוסק באיתור של דפוסי מחשבה ורגשות שליליים אשר גורמים להתנהגות הלא רצויה של הילד.

סוג נוסף של טיפול הוא טיפול רגשי. ניתן למצוא סוגים שונים של טיפול רגשי לילדים לרבות: טיפול באומנות, טיפול במשחק, טיפול באמצעות רכיבה על סוסים ועוד. ניתן לבחור עבור כל ילד את הטיפול שהוא הכי מתחבר אליו.

עוד סוג של טיפול הוא טיפול ביופידבק- מדובר על טיפול אשר עוסק בקשר שבין התחושות של הילד לבין הרגשות שלו ובהתאם לכך, ההתנהגות שלו בפועל. המטרה בשיטת הטיפול המדוברת היא לסייע לילד להבין איזה רגשות גורמים להתנהגות השלילית,

  1. טיפול ביופידבק – עוסק גם הוא בקשר שבין רגשות ותחושות ובין התבטאות של מצב פיזיולוגי והתנהגות ממשית. מטרת הטיפול בשיטת ביופידבק היא לתת לילד להבחין אילו רגשות מעוררים בו את ההתנהגות השלילית וללמד אותו לשלוט בהתנהגות בהתאם לזיהוי הרגשות שמובילים אליה.

חשוב מאוד לבחור את הטיפול המתאים ביותר לכל ילד ואת המטפל המקצועי ביותר וזאת בכדי שהטיפול יהיה יעיל. כאשר המטרה היא שהטיפול יהווה תחליף לטיפול תרופתי, יש להקפיד שהוא יהיה מדויק ויעיל.

Share: